OV-chipkaart veel duurder dan strippenkaart

24 april 2008 | VERSTUUR | PRINT   

Sneltram 51 AmstelveenVanaf 18 april dit jaar worden de prijzen voor het reizen met de OV-chipkaart berekend per kilometer. Voor Uilenstedebewoners betekend dat in bijna alle gevallen een duurder tot veel duurder ritje dan met een strippenkaart.

De prijsverhoging is al gauw enkele tientallen procenten en kan in een enkele geval zelfs oplopen tot wel 50 %!

Volgens het Gemeentelijk Vervoer Bedrijf (GVB) in Amsterdam blijven de prijzen voor het reizen met het openbaar vervoer gemiddeld genomen gelijk. Dat geld dus in ieder geval niet voor de Uilenstede bewoners.

Tot de 18e van deze maand werden de prijzen voor de OV-chipkaart net zoals het reizen per strippenkaart berekend per zone. Eén strip per zone en een een “instaptarief” van één zone. Een strip kost ongeveer 45 1/3 Eurocent (strippenkaart van 45 zonder korting).

Vanaf de 18e worden de OV-chipkaart tarieven berekend per kilometer. Een kilometer kost 10 cent. Maar er wordt ook een “starttarief” in rekening gebracht van € 0,70! Beide bedragen uitgaande van volle prijzen en niet de kortingstarieven. Oftewel de korte ritjes worden relatief duurder vanwege dat hoge starttarief.

Voor Uilenstede komt er nog een extra probleem bij. De halte ligt op een zonegrens. Dat betekend dat welke kant je ook opgaat je met een strippenkaart altijd één zone minder reist (en betaalt) dan vanaf één halte noordelijker of zuidelijker.

Op de website van het GVB kun je van tevoren uitrekenen wat de verschillende reisjes kosten; lees hier.

Hieronder heb ik alvast wat route’s uitgerekend inclusief het procentuele verschil tussen een ritje me de strippenkaart en de OV-chipkaart. Voor de strippenkaartprijzen uitgaande van een blauwe (zonder korting dus) strippenkaart van 45. Dan is de prijs dus 45 1/3 cent per strip. In alle gevallen afgerond op hele centen.

  • Uilenstede – Amsterdam Zuid: € 0,92 i.p.v. € 0,91 valt dus mee
  • Uilenstede – Amsterdam Amstel: € 1,36 i.p.v. € 0,91 dus 49 % duurder
  • Uilenstede – Amsterdam CS: € 1,83 i.p.v. € 1,36 dus 35 % duurder
  • Uilenstede – Amstelveen Centrum (Binnenhof): € 0,95 ipv € 0,91 dus 4 % duurder
  • Uilenstede – Amstelveen Westwijk: € 1,47 ipv € 1,36 dus 8 % duurder
  • Uilenstede – De Boelelaan VU: € 0,84 ipv € 0,91 dus 8 % GOEDKOPER.

Zoals te zien is zijn dus bijna alle hier uitgerekende ritten duurder. Alleen naar de VU zelf reizen van Uilenstede wordt goedkoper.

Bron: Uilenstede Nieuws, amstelveen.blog.nl, GVB, Uilenstede-bewoner

   Plaats een reactie op
  OV-chipkaart veel duurder dan strippenkaart

  1. dokun  | 24 april 2008 om 19:48

    in lijn 5 werkt de ov chipkaart nog niet, die kaart kun je voorlopig alleen in de metro en sneltram gebruiken…

  2. dokun  | 24 april 2008 om 20:31

    hier de text die hierover op de gvb site staat..

    Straks ook in tram en bus betalen per kilometer
    Op dit moment is het alleen nog mogelijk om met de OV-chipkaart metroreizen te maken. Vanaf het moment dat de OV-chipkaart op de trams en bussen van GVB is ingevoerd, betaalt u ook déze ritten per afgelegde kilometer in plaats van per zone.

  3. OV-gebruiker  | 25 april 2008 om 08:09

    Ik heb de OV-chipkaart de afgelopen twee jaar naar volle tevredenheid gebruikt. En ik gebruikte hem ook voor de tram 5 icm. een overstap op Zuid naar de 51 of 50.

    Sinds 18 april ben ik overgestapt naar de strippenkaart. Jammer dat de kosten voor ons zo gestegen zijn. Deze week wordt gevierd dat men al 10 jaar met de introductie van de OV-Chipkaart bezig is. Waarschijnlijk komt daar nog wel een paar jaar bij. Voorlopig kunnen we dus nog relatief goedkoop reizen vanaf/naar Uilenstede met de strippenkaart.

  4. Arjo  | 25 april 2008 om 11:19

    Dokun: Je kan de OV-chipkaart momenteel inderdaad alleen gebruiken in metro en sneltram (51). Niet in lijn 5. Heb het bewuste zinsdeel inmiddels verwijderd.

  5. Arjo  | 25 april 2008 om 11:20

    Het punt is natuurlijk dat als straks overal die OV-chipkaart wordt ingevoerd, zoals de bedoeling is, het reizen met het OV voor Uilenstedebewoners fors duurder wordt.

  6. Student84  | 25 april 2008 om 17:16

    Waarom neem je de blauwe strippenkaart als referentie? Elke officiele student gebruikt immers de roze strippenkaart. Anders niet zo zeuren. Niet-studenten wonen al super goedkoop op Uilenstede, je kunt niet met alles voor een dubbeltje op de eerste rang zitten natuurlijk

  7. Bok  | 25 april 2008 om 20:35

    Interessante vergelijkingen, al ben ik wel eens met Student84 dat de blauwe strippenkaart niet zo relevant is voor de lezertjes.
    Over die spectaculaire 49% prijsverhoging: Als je de zonekaart van het GVB bekijkt, zie je dat zowel halte A’dam Amstel als Uilenstede zich allebei op de rand van aangrenzende zones bevinden. Daarbij is de afstand van Uilenstede naar A’dam Amstel best groot (en ook omdat de sneltram een heel stuk over de zonegrens ‘omrijdt’). Het zone-systeem pakt voor ons dus goed uit, en het afgelegde afstand-systeem niet. Dikke pech!

  8. OV-gebruiker  | 25 april 2008 om 22:53

    Binnen enkele maanden activeert het GVB de Chip-apparaten in oa. tram 5.

    Naar A’dam CS met tram 5 is korter dan met sneltram 51; ik vraag me af of het ritje Uilenstede-CS dan ook goedkoper gaat worden.

  9. Arjo  | 26 april 2008 om 12:12

    Student84: De bedragen op de GVB-site zijn de Niet-kortingsbedragen, evenals de gewone blauwe strippenkaarten. Voor een vergelijking heb ik natuurlijk wel dezelfde tariefgroepen nodig. Ik reken immers even de % voor.
    Ik neem aan dat er voor Studenten wel weer een ander (lager) tarief zal gelden voor de OV-Chipkaart. Maar dat kon ik (nog?) niet vinden op de GVB-site.
    Bovendien lang niet iedereen op Uilenstede is student.

  10. Arjo  | 26 april 2008 om 12:15

    Bok: Klopt dat zowel Uilenstede als Amstel zonegrenzen zijn. Dit was dan ook de maximale tariefsstijging die ik zo even snel tegenkwam. Maar ik vind die 49 % dan ook wel behoorlijk veel!!

  11. Arjo  | 26 april 2008 om 12:18

    84 en Bok: De prijsstijging van de OV-Chipkaart in het Openbaar Vervoer beperkt zich echt niet alleen tot Uilenstede. Geldt over de hele linie, zeker voor Amstelveen. Voor mijn nieuws richt ik me echter vooral tot de gevolgen voor Uilenstede.

  12. OV-gebruiker  | 17 mei 2008 om 22:10

    Er is een handig rekentooltje ontwikkeld om te zien of je beter je OV-chipkaart danwel je strippenkaart gebruiken kunt.

    http://www.cosbo.nl/metro/metro-tarieven.php

  13. UnderCover!  | 4 maart 2009 om 22:47

    ik wil weten wat 1 zone kost (en dan begrijpen jullie heus wel dat ik het over een strippenkaart heb toch?)

  14. GVB'er  | 9 maart 2009 om 16:15

    @ undercover!:
    http://www.gvb.nl

  15. Ruben  | 11 maart 2009 om 23:49

    De kosten Uilenstede – Westwijk onder strippenkaartregime kloppen niet. Hier wordt uitgegaan van 2 zones, 3 strippen, maar Westwijk ligt net als Uilenstede in 5724…

  16. OV-gebruiker  | 16 juni 2009 om 22:12

    De kaartautomaten in tram 5 worden op maandag 22 juni uitgezet.

  17. bewoner  | 18 juni 2009 om 14:38

    deden die het uberhaupt dan? Trouwens, ik las net dat de hele Zomer uilenstede praktisch onbereikbaar word. de 51 rijdt niet en t gerucht gaat dat de 50 niet verder dan amsterdam zuid rijdt.. hoe moet ik dan bij station amstel komen als ik met t OV wil??

  18. OV-gebruiker  | 20 juni 2009 om 22:16

    Uilenstede is idd. komende zomer tamelijk onbereikbaar met het OV; De 51 rijdt niet en de 50 alleen tussen Isolatorweg en Zuid.

    Volgens de GVB-site moet je dan de bus 15 naar het Amstelstation nemen…

    http://www.gvb.nl/reizigers/actueleinfo/Documents/web%20van%20station%20naar%20station.pdf

  19. Rob ter Horst  | 29 augustus 2009 om 19:46

    Hier in Almere is nu ook de ov-chipkaart in gebruik. Heb e.e.a. berekent, en alles wordt veeeeeel duurder, tot wel 146%. Als ik nu naar mijn moeder ga, met de 45-strippenkaart, betaal ik €0,96ct (1-zone). Met de ov-chipkaart wordt dit €2,37. Dit volgens opgave van 9292ov.nl. Tjing, tjing, kassaaaa…. oplichters!

  20. Kritische consument  | 17 maart 2010 om 20:02

    Nou hier in regio Rotterdam nagenoeg dezelfde ervaring. Ritje van Nieuwerkerk ad IJssel naar Gouda retour 28,75% duurder met chipkaart ipv strippenkaart. Ik geloof dus werkelijk geen snars van al die mooie verhalen dat gemiddeld genomen het reizen per ov even duur blijft. Wil dan ook iedereen oproepen om zoveel als mogelijk het openbaar vervoer te boycotten. Wellicht dat ze dan van die oligopolistische trekjes afkomen.

  21. Kritische consument  | 23 juni 2010 om 19:17

    Geen handige rekentooltjes nodig, TOTAAL overbodig. Er is slechts een goed antwoord mogelijk: DE INVOERING VAN DE OV CHIPKAART MAAKT HET VOOR IEDEREEN GEWOON DUURDER. IEDEREEN DIE ZEGT DAT DIT NIET ZO IS DAAG IK HIERBIJ UIT VOOR EEN INTERESSANTE DISCUSSIIE

   Laat een bericht achter

De volgende HTML codes zijn toegestaan  

<a href> <b> <code> <i> <strike> <strong>        |    BERICHT