Forse verhoging Servicekosten

29 mei 2008 | VERSTUUR | PRINT   

DUWOAls het goed is heeft iedereen op Uilenstede inmiddels de “Mededeling Huuraanpassing” 2008 in de bus gekregen van DUWO. Met daarin de voorgestelde verhoging van de Servicekosten per 1 juli 2008. Dat is ditmaal een nogal forse van meer dan 10 %.

De Huuraanpassingsbrief van de kale huur was al eerder bezord, omdat het verplicht is dat die minimaal twee maanden voor de ingangsdatum van de verhoging bij de huurder in de bus ligt. De jaarlijkse huuraanpassing (huurverhoging dus) is per 1 juli. De “kale huur” brief lag inderdaad voor eind april bij iedereen in de bus. De huurverhoging van de kale huur bedroeg het wettelijk toegestane maximum van 1,6 % (lees hier).

Bij de Servicekosten gaat om kosten die door de verhuurder in rekening worden gebracht voor verschillende geleverde “diensten”. In veel gevallen gaat het daarbij om voorschotten die na afloop van het kalenderjaar worden verrekend, zoals: Energie, water, schoonmaakkosten en regionale belastingen.

In andere gevallen betreft het vaste bedragen, zoals: Schoonmaak Restitutie, Klein Onderhoud, Glasverzekering, Sociaal Beheer (lees hier), CAI (kabel abonnement voor keuken TV). De post Inventaris & stoffering kan per eenheid verschillen: wasmachine, wel of geen wasdroger via DUWO, aantal eenheidskoelkasten.

De verrekening van de voorschotten komt binnenkort ook weer. Voor het kalenderjaar 2007 moet die afrekening voor 1 juli 2008 in de brievenbus liggen. Oftewel binnen zes maanden na afloop van de periode waar het om gaat. Het lastige bij Servicekosten is dus altijd dat de aanpassing van de verschillende posten meestal van 1 juli tot en met 30 juni lopen. Terwijl de afrekening over een heel kalenderjaar gaat. 

De door DUWO voorgestelde verhoging is fors dit jaar. Meer dan 10 % (!) voor veel onzelfstandige woonruimten. Opvallend daarbij is dat deze stijging praktisch geheel wordt veroorzaakt door de kosten voor Energie. De kosten daarvoor stijgen met ruim 20 %. Die posten maken ook ruim meer dan de helft van de Servicekosten uit.

De andere stijgende posten vallen daarbij in het niet. Water enkele dubbeltjes (2%), evenals de Regionale Belastingen (3%), en de Glasverzekering enkele centen. De kosten voor de Inventaris kunnen wat stijgen, maar in sommige gevallen ook dalen. Afhankelijk van welke diensten de eenheid van DUWO afneemt (aantal koelkasten in de keuken). In totaal stijgen de Servicekosten met ruim € 11.

Bron: Uilenstede Nieuws, DUWO-brief Huuraanpassing 

   Er zijn 16 reacties op
  Forse verhoging Servicekosten

  1. Ron  | 4 juni 2008 om 12:44

    Heel raar! Is het allemaal ineens zoveel duurder geworden? Ik vind het heel vreemd!!

  2. Tim  | 4 juni 2008 om 14:31

    Je leest geen kranten? Onder welke steen kom je vandaan?

  3. Ron  | 4 juni 2008 om 17:54

    Beste Tim,

    Wat een inhoudsloze reactie van je (met alle respect).

    De huur (als totaal van alles wat je moet betalen) stijgt dit jaar veel harder dan andere jaren.

    Dat lijkt me op zijn minst opmerkelijk.

    Dan:

    De huur is voor nieuwe mensen bij ons nu 291 euro (inclusief TV en internet).

    Heel raar dat deze huur al hoger is dan de basisbeurs…

    DUWO zou nooit meer mogen vragen dan de basisbeurs (aan totale huur).

  4. Trude  | 5 juni 2008 om 21:50

    vanmiddag maar even bij DUWO langgeweest. Ik vind het wel vreemd als de kosten van gas 10% omhoog gaan per 1juli bij NUON en die van electriciteit 3% kom ik adhv de afrekening van vorig jaar op een stijging van ongeveer 15 euro over het hele jaar. Dat het omhoog gaat snap ik, maar de verhouding lijkt mij een beetje zoek.

  5. Trude  | 5 juni 2008 om 21:52

    Sorry hoor Ron, maar als je de huur vergelijkt met andere locaties en steden valt DUWO wel mee, ze mogen volgens dat huurpuntensysteem best wat meer vragen. Hoezo zouden ze volgens jou niet meer mogen vragen als de basisbeurs??

  6. Tim  | 6 juni 2008 om 09:22

    Ron,

    Energieprijzen stijgen de pan uit. Servicekosten zijn een vooruitbetaling van de energie die jij en ik gebruiken. Als de prijzen en het gebruik stijgen moet Duwo meer vooruit betalen en gaan bij jou de servicekosten omhoog.
    Duwo zal niet het risico willen lopen dat achteraf de vooruitbetaling te laag is ingeschat, dus zal ze een hogere marge aanhouden.

    Mijn post is niet inhoudsloos, jij begrijpt de boodschap niet!

  7. Ron  | 7 juni 2008 om 02:48

    Tim,

    Ik vond je opmerking over die steen beetje sneu en puberaal.

    Ik snap het systeem van voorschotten, maar als energie zoveel omhoog gaat moet de overheid dat maar repareren voor de minder bedeelden onder ons. En ja, daar horen studenten bij.

    Basisbeurs: moet ik hier serieus op in gaan? De basisbeurs voor studenten is veel en veel te laag. De overheid moet zichzelf niet langer voor de gek houden en eens beginnen te gaan doen wat ze al jaren hadden moeten doen: MILJARDEN in het onderwijs pompen. En ja, dus ook in beursen voor studenten en studentenhuisvesting!

    Trude,

    De mensen die ik ken in Nijmgen, Leiden en Utrecht betalen een stuk minder dan wij op Uilenstede!

  8. Ron  | 7 juni 2008 om 02:50

    Oja, en dan nog iets:

    ze mogen volgens puntenstysteem meer vragen.

    Tja, ik mag zoveel. Maar ik doe toch ook niet alles wat ik mag? Kom nou!

    Laat ze eerst eens zorgen voor een leefbaar Uilenstede. En pak bijvoorbeeld al die probleemjongeren die de gemeente hier plaatst eens aan.

    En repareer de liften eens! Om maar twee dingen te noemen! KOM NOU!!!

  9. six  | 12 juni 2008 om 15:04

    Beste Ron,

    Je moet oppassen dat je met die steen waar je onderuit bent gekropen niet je eigen ruiten ingooid.

    Ps. geen verzekering dekt het.

  10. Bewoonster  | 19 juni 2008 om 13:20

    Even buiten de stenen discussie om. Het probleem met gas en water is dat je nergens kan zien wat je werkelijk verbruikt hebt. Ik heb de tellertjes in ieder geval nog nooit gevonden. DUWO kan dus volgend jaar zeggen wat ze willen dat wij als eenheid verbruikt hebben en niemand die het checken kan.
    Zo blijft de verbouwing van toren A ‘toch nog binnen het budget’.
    Als je het mij vraagt, klopt er iets niet.

  11. Tim  | 19 juni 2008 om 14:24

    Beter zoeken. Op iedere gang hangen meters naar mijn weten. Bij ons op de gang zitten ze bij de postvakjes/ingang van de keuken.

  12. Arjo  | 19 juni 2008 om 15:17

    Ik zal er morgen of overmorgen nog even een stukje over schrijven. Over huurverschillen in de kale huur en de Servicekostenproblematiek. Vandaag staat er al wel een stukje over de liften, dat ook binnenkort nog een vervolg krijgt.

  13. Tim  | 20 juni 2008 om 12:38

    Bedankt voor uw informatie-aanvraag.

    U kunt binnenkort een reactie van ons verwachten.

    Wilt u meer weten over KONE? Surf dan verder door in onze website.

    Duwo krijgt een envelopje op de mat :-)

  14. Arjo  | 20 juni 2008 om 16:16

    He Tim,

    Ik weet niet waar jij woont, maar de meeste mensen hebben geen individuele- of eenheidsmeter voor gas, licht of water. Nog in de keuken, nog in de gang, nog in de meterkast.

  15. Ron  | 20 juni 2008 om 18:39

    Beste six,

    “Je moet oppassen dat je met die steen waar je onderuit bent gekropen niet je eigen ruiten ingooid.”

    Waar slaat dit op? Waarom doe je zo?

    DUWO levert al jaren een duur wanproduct. En ik zou daar niks van mogen zeggen?

    Bovendien vind ik zo op de man/vrouw spelen niet zo netjes.

    En gratis advies van Ron: waarom ga je niet proberen alsnog wat van je leven te maken?

    Sterkte!

  16. frank  | 18 juli 2008 om 15:02

    beetje zinloze discussie hier.

    ze moeten gewoon specificeren en duwo kennende kunnen ze dat niet. gewoon kilowattuur, m3 gas etc. ik kan ook wel allerlei rekeningen uit een hoge hoed toveren.

    vraagje, zitten de hoge onderhouds en reparatiekosten van de liften ook inbegrepen bij de servicekosten? het zou wel heel raar zijn dat wij flink lappen omdat duwo weigert om afgeschreven te vervangen

   Laat een bericht achter

De volgende HTML codes zijn toegestaan  

<a href> <b> <code> <i> <strike> <strong>        |    BERICHT