Naheffing Servicekosten net op tijd!

1 juli 2008 | VERSTUUR | PRINT   

DUWOIedereen op Uilenstede heeft gisteren de “Afrekening Servicekosten over 2007″ van DUWO in de bus gehad. Dat was dus net voor 1 juli 2008: de wettelijke deadline. Mensen die gisteren, of eerder al, NIET zo’n afrekening over 2008 in de bus hadden liggen, hebben geluk.

Niet betalen! 

Als de afrekening servicekosten over 2007 namelijk ná 1 juli 2008 in je bus ligt hoef je een eventuele naheffing NIET te betalen. De verhuurder is verplicht om de afrekeningen binnen zes maanden na afloop van de periode, in dit geval heel 2007, bij de huurder te bezorgen. Je moet dan waarschijnlijk wel even langs de huurcommissie.

Uw Nieuws is er daarom vrijwel zeker van dat de afrekening gisteren bij iedereen in de bus is gegooid door medewerkers van DUWO (of een door hen ingehuurd bedrijf). Het kwam althans niet mee met de gewone postbezorging. Daarmee is DUWO, ditmaal, dus op tijd (lees hier).

Voor het eerst: Op Tijd! 

Het is voor de allereerste ooit keer dat de servicekostenafrekening op Uilenstede op tijd is! Vorig jaar kwam de afrekening over 2006 pas op 17 juli (lees hier). In 2006 ging het beter, toen was de afrekening 2005 slechts drie dagen te laat.

Dat was zeker een hele verbetering ten opzichte van de afrekening over 2004. Die kwam pas in april 2006 (tien maanden te laat!) en ook in de jaren daarvoor waren ze afrekeningen standaard vele maanden te laat (lees hier). Terwijl de termijn waarbinnen de afrekening er moest zijn toen nog een heel jaar was. Dat was natuurlijk nog wel onder de verantwoordelijkheid van Intermezzo.

Forse Naheffing 

Wat ook voor het eerst is, is dat de meeste mensen op Uilenstede een naheffing krijgen. En het is meteen een forse van ruim 80 Euro. In het verleden kregen eigenlijk alle bewoners van onzelfstandige woonruimten op Uilenstede geld terug van onze verhuurder bij de afrekening van de Servicekosten.

Daarom had DUWO toen waarschijnlijk ook minder haast met de afrekening, want het had voor hen nauwelijks consekwenties. Als ze ditmaal te laat waren geweest had het hen enkelen tonnen Euro’s kunnen kosten. Ruim 2.500 onzelfstandige woningen á ruim 80 Euro, komt neer op 200.000 Euro!

Verrassing?!? 

Dat de afrekening dit jaar zou gaan tegenvallen hadden we al een beetje kunnen weten uit de forse verhoging van het voorschot voor het komende jaar (lees hier en hier).

Het is erg jammer dat nog DUWO nog de VBU (die de afrekening mag controleren) de bewoners niet even van tevoren gewaarschuwd hebben voor deze onaangename verrassing.

Bron: Uilenstede Nieuws, brief DUWO servicekostenafrekening

   Er zijn 14 reacties op
  Naheffing Servicekosten net op tijd!

  1. Bewoonster  | 1 juli 2008 om 14:02

    Volgens mij lag ie bij ons pas vandaag in de bus. heb gisteren om 23 uur namelijk niks gezien en nu ligt ie er opeens.

  2. Hoi,  | 1 juli 2008 om 17:21

    Aangezien duwo niet echt reageert: wat is het verschil tussen gem energie verbruik en energie? En wat houdt ‘vuilkosten en schoonmaken’ in? Vind trouwens administratiekosten van ruim € 25 ook erg veel…

  3. Beetje vreemd  | 1 juli 2008 om 21:33

    Ik heb nog contact met enkele ex-eenheidsgenoten die hier in 2007 gewoond hebben. Zij hebben tot op heden nog geen naheffing 2007 ontvangen.

    Betekent dit dat ik eigenlijk hun naheffing betaal?

    Als Duwo de naheffing 2007 nl. alleen int bij de huidige bewoners betalen we natuurlijk veel meer dan als ook de ex-bewoners zouden meebetalen.

  4. Hoe kan dat?  | 2 juli 2008 om 10:17

    Ook is het vreemd dat in gebouw 2 alle eenheden hetzelfde betalen? Elke eenheid heeft toch een eigen meter? Ik zou het vervelend vinden om de kosten met alle mensen te delen terwijl je zelf wel oplet niet te veel stroom te vebruiken. Zo speel je je als Duwo zuinig gebruik natuurlijk niet in de hand.

  5. Redactie (Arjo)  | 2 juli 2008 om 10:45

    Beetje Vreemd:
    Vraag je exxen (eenheidsgenoten dus) eens of ze hun borg al terug hebben en of het daar soms ook mee verrekend is / wordt.

  6. Redactie (Arjo)  | 2 juli 2008 om 10:47

    Hoi:
    DUWO zal je daar toch echt antwoord op moeten geven. Je hebt als bewoner recht op zo’n antwoord. Je hebt nu ook een drukmiddel: ze willen nog geld je.

  7. Redactie (Arjo)  | 2 juli 2008 om 10:48

    Vraag aan “Hoe kan dat?”
    Wat is gebouw 2?
    Op Uilenstede Zuid, Torens 1, 2 en 3; oneven nummers dus, kan niet per eenheid gemeten worden. Op zijn best per toren.

  8. Beetje vreemd  | 2 juli 2008 om 11:08

    In flat C betalen we ook alleen dezelfde naheffing. Het totaalbedrag wordt nl. steeds gedeeld door ongeveer 375.

    @Arjo: ik heb het net een ex-eenheidsgenoot gevraagd. Zijn borg is verrekend. Het jaar 2007 is natuurlijk wel al meer dan 6 maanden geleden.

    In het jaar 2007 zijn er veel mensen vertrokken van Uilenstede. Als al deze mensen geen naheffing hoeven te betalen hebben ze een mazzeltje en de huidige bewoners betalen dit.

  9. Bewoonster  | 2 juli 2008 om 20:08

    Bij de A-flat zijn de administratiekosten ruim 33 euro, waar gaat al dit geld heen?
    Als het daadwerkelijk klopt dat exbewoners van 2007 geen naheffing hoeven te betalen is dit echt pure oplichterij.
    Op onze eenheid hebben we zelfs onderling kleine verschillen bij verschillende posten.
    Weet iemand of het mogelijk is om bij Duwo informatie in te kunnen betreffende de naheffing van dit jaar in vergelijking met die van vorig jaar? Het ene jaar ruim 70 euro terug, en daarna nog meer moeten betalen is wel erg veel verschil.

  10. henri  | 2 juli 2008 om 21:18

    In 2007 zijn de energiekosten in nederland met ongeveer 5% gestegen maar op Uilenstede met 20% ??????????

  11. Beetje vreemd  | 3 juli 2008 om 09:08

    In ieder geval heeft één ex-eenheidsgenoot alsnog de naheffing 2007 aangetroffen tussen de post. Duwo heeft blijkbaar de ex-bewoners toch aangeschreven.

  12. Bewoonster  | 3 juli 2008 om 17:04

    Hier in de A-flat wordt het ene bedrag door 262 gedeeld en het andere bedrag door 345. Beetje vreemd dat de ene bewoner schijnbaar de ene post wel meebetaald en de andere post opeens niet meer.

  13. Maurena  | 4 juli 2008 om 20:45

    Ik ben nu een maand vertrokken en heb op mijn ouders adres (!) ook nog een mooie naheffing gekregen, welgerekend 85 euries.. En mijn borg? Nog niets van gezien of gehoord..