“Nieuwe” aanpak klachten Uilenstede

31 maart 2009 | VERSTUUR | PRINT   

HamermanMorgen, woensdag 1 april, kondigt DUWO aan dat het “Klachtenonderhoud” aan de woningen op Uilenstede binnenkort wordt overgenomen door De Vaklieden. Volgens het Persbericht van DUWO (zie hieronder) werkt DUWO momenteel al samen met De Vaklieden in Amsterdam, Haarlem en Hoofddorp. Gezien de goede resultaten wil men dat dus nu gaan uitbreiden naar Uilenstede.

Volgens uw Nieuws doen de vaklieden allang het klachtenonderhoud op Uilenstede, getuige het Nieuwsbericht van DUWO van afgelopen zomer (lees hier).

In die acht maanden zijn er ook al vele klachten over dit bedrijf geuit: lees hier voor een kort overzicht van artikelen hierover. Een VBU-bestuurslid heeft al aangekondigt morgen toch eens te willen gaan kijken bij de presentatie van deze samenwerking.

Hieronder het Persbericht van DUWO:

Nieuwsbericht, dinsdag 31 maart 2009

Gespecialiseerd bedrijf ook op Uilenstede

Nieuwe aanpak klachtenonderhoud studentenwoningen DUWO

DUWO Amstelveen gaat binnenkort voor het klachtenonderhoud aan woningen ook samenwerken met het gespecialiseerde bedrijf De Vaklieden. Al langere tijd verzorgt dit bedrijf het klachtenonderhoud van de DUWO-studentenwoningen in Amsterdam, Hoofddorp en Haarlem. Daar komt nu Uilenstede bij. Ook wordt de intake voortaan rechtstreekser aangepakt. De verwachting is dat de afhandeling van het klachtenonderhoud voor de huurders daarmee sneller en soepeler zal gaan verlopen.

DUWO werkt al samen met De Vaklieden sinds eind 2004. Tot op heden werd alleen het klachtenonderhoud in de studentencomplexen in Amsterdam, Hoofddorp en Haarlem door De Vaklieden uitgevoerd. Omdat de samenwerking met het bedrijf goed bevalt, wordt die nu uitgebreid met het klachtenonderhoud op Uilenstede. Ook wordt DUWO aandeelhouder van het onderhoudsbedrijf. Formeel wordt een en ander bekrachtigd door contracten tussen DUWO Amsterdam en De Vaklieden, die morgen (woensdag 1 april) worden getekend.

DUWO verwacht dat daarmee de afhandeling van het klachtenonderhoud voor zowel huurders als medewerkers zal verbeteren en sneller zal gaan. Voorheen namen de DUWO-medewerkers in Amstelveen (naast hun andere werkzaamheden) al het administratieve werk voor de intake en afhandeling van klachtenmeldingen voor hun rekening. Voor de complexen elders werd de intake gedaan door een extern callcenter.

In het nieuwe contract is opgenomen dat De Vaklieden de intake en verdere verwerking van alle klachten van DUWO-huurders gaat uitvoeren. Dat gebeurt via een intern coördinatiecentrum, waar mensen zitten met kennis van zaken en actueel overzicht van de bezigheden van de (achtenzeventig!) vaklieden van het bedrijf. De klachten zijn daarmee bovendien meteen op de plaats waar ze moeten zijn: het onderhoudsbedrijf.

Het bedrijf gaat ook conform de normen en criteria van het Kwaliteitscentrum Woningcorporaties Huursector (KWH) werken. Het KWH geeft corporaties die voldoen aan haar normen een soort keurmerk voor goede dienstverlening: het KWH-label. Daar valt ook het klachtenonderhoud onder. DUWO Amsterdam hoopt dat label dit jaar te halen.

Webintake mét sms
Een andere belangrijke vernieuwing (en verbetering) is de komende introductie van webintake in combinatie met sms, waarmee bewoners klachten doorgeven via de website en per sms de afspraak voor bezoek van de monteur regelen. Het gaat hierbij om een nog unieke nieuwigheid in de volkshuisvesting, die bovendien volledig is aangepast aan de doelgroep: studenten. Studenten zijn immers vaak niet in de gelegenheid om te bellen, omdat ze college hebben en bezitten uit budgetoverwegingen veelal geen voicemail. Sms-en is in dit geval dus een goede oplossing. De webintake in combinatie met sms wordt ook dit jaar nog gerealiseerd.

Om de nieuwe aanpak goed en soepel te laten verlopen, hebben de medewerkers van De Vaklieden cursussen gevolgd. Niettemin zal het voor alle betrokkenen – huurders, het onderhoudsbedrijf en DUWO – even wennen zijn. Aanloophobbels en kinderziekten zijn immers nooit uit te sluiten. “Daar vragen we dus wat begrip voor,” zegt directeur DUWO Amsterdam Heleen de Vreese. “Wij hebben er alle vertrouwen in dat de afhandeling van het klachtenonderhoud flink is verbeterd als alles en iedereen eenmaal gewend is.”

Bron: Uilenstede Nieuws, Persbericht DUWO

   Er is 1 reactie op
  “Nieuwe” aanpak klachten Uilenstede

  1. Dokun  | 1 april 2009 om 22:16

    Ik heb 3 keer met vaklieden gebeld ivm met klachten, en alle 3 de keren zijn de klachten snel en goed verholpen..
    Ik vind dit een grote vooruitgang! :)

   Laat een bericht achter

De volgende HTML codes zijn toegestaan  

<a href> <b> <code> <i> <strike> <strong>        |    BERICHT