Eerste Dagvaardingen Campuscontracten

1 juni 2010 | VERSTUUR | PRINT   

De dagvaardingen voor de eerste 16 mensen die DUWO gaat proberen hun huis uit te gooien zijn aangekomen. Het gaat hier om mensen die een contract voor onbepaalde tijd hebben.

En geen student meer zijn. DUWO wil deze bewoners uit hun woning gooien. Deze bewoners zijn nu dus voor de rechter gedaagd.

Als de rechter in deze gevallen de in heel Nederland gebruikelijke huurbescherming opschort, op verzoek van DUWO, wil men ook alle andere bewoners met een huurcontract voor onbepaalde tijd hun Uilenstede-kamer / woning uitgooien.

Bron: Uilenstede Nieuws, bewoners

   Er zijn 19 reacties op
  Eerste Dagvaardingen Campuscontracten

  1. Frank  | 2 juni 2010 om 18:48

    Heet DUWO dan ook vervangende woonruimte voorhanden?Je kunt deze mensen niet op straat zetten.DUWO weet toch dat het moeilijk is een woning te vinden voor een betaalbare prijs.

  2. Arjo (Redactie)  | 2 juni 2010 om 20:19

    @Frank.
    Dat is natuurlijk het hele punt he. DUWO zou de mensen met een gewoon contract er makkelijk (binnen de wet en zonder rechter) uit kunnen krijgen als ze hen een redelijk aanbod van andere woonruimte zou doen. Dat wil DUWO dus niet. Ze willen de mensen gewoon op straat zetten!

  3. Frank  | 3 juni 2010 om 08:52

    Dan is DUWO wel erg asociaal bezig en in een rechtstaat zou dit ook niet moeten kunnen.De rechter neemt dit hopelijk in zijn oordeel mee.De politiek heeft hier ook een groot aandeel in door de woningmarkt niet goed te reguleren.De verkiezingen komen eraan dus nieuwe ronde nieuwe kansen.

  4. Toren1  | 4 juni 2010 om 19:35

    maar hoe zit het dan met die 30 en 40+ers die er wonen ? Nu niet zeggen dat die er niet zijn, die zijn er wel. Vorig jaar stond er nog een (met teckel en piano) in de Ad Valvas.

    Dat je misschien een jaartje langer blijft wonen kan ik begrijpen maar als je hier al sinds je studententijd woont énn zo oud bent?

  5. Des  | 5 juni 2010 om 08:56

    Hier een dertiger, die een contract heeft dat getekend is op basis van woonruimte en niet het al dan niet student zijn, ook al was ik dat toen ik hier kwam wonen.

    Het punt is dat de oude contracten niet gingen om het bieden van woonruimte aan studenten, maar om het bieden van betaalbare woonruimte.

    Dat DUWO die situatie wil veranderen is hun goed recht. Daar staat tegenover dat het mijn goed recht is bezwaar te maken als dat eenzijdig gebeurd.

    Wellicht dat anderen graag een grotere woonruimte willen, maar ik heb voldoende aan 12 m2 plus douche/toilet en voel me daar goed bij.

    Het punt is in deze dus niet of het gek is dat je op mijn leeftijd al dan niet op een kleine kamer woont/wonen wilt, maar of DUWO eenzijdig een contract mag en kan aanpassen.

    Het één is een kwestie van een subjectief oordeel, het andere een kwestie van de wet.

  6. Frank  | 5 juni 2010 om 20:34

    Er zijn ook 30 en 40-plussers
    die studeren.Er is ook niets mis met het wonen op Uilenstede of met het wonen in relatief kleine kamers.Om je happy te voelen heb je geen kast van en huis nodig.

  7. Toren2  | 7 juni 2010 om 19:36

    Ik begrijp dat het voor veel mensen aantrekkelijk is om op Uilenstede te blijven wonen, op financieel gebied aantrekkelijk dan, want andere redenen om in een hokje van 12m2 te kruipen kan ik me niet bedenken.
    Ik vind het ook prettig voor deze mensen dat dit lange tijd kon, maar als de vraag naar studentenkamers groot is, is het natuurlijk niet heel eerlijk dat mensen die een baan hebben en in principe wel iets meer huur kunnen betalen, in de goedkope woningen blijven zitten.
    Zoals ik al zei, kan ik me niet voorstellen dat je nog graag op je 40 op Uilenstede wilt wonen, maar het lijkt me beter voor iedereen dat er een beetje doorgeschoven wordt. Uilenstede is niet voor niets een studentwijk, goed officieel niet, maar het staat zo wel bekend. Het lijkt mij nou niet erg gezellig om met allemaal 30+ers op een eenheid te wonen. En als DUWO niet ingrijpt, zou het dus over 30 jaar een senioren wijk worden.
    Daarbij moet wel opgemerkt worden dat het natuurlijk niet eerlijk is van DUWO om de huurders, zonder een campuscontract, zomaar op straat te zetten. Als ze dan graag willen dat deze mensen weggaan, moeten er wel een alternatief geboden worden.

  8. tower2  | 8 juni 2010 om 11:27

    Ongelofelijk, dat ze dus echt de oud-contracters voor de rechter dagen.. Alsof ze iets misdaan hebben!

    En ik ben ‘t eens met bovenstaande dat een 30+er met baan best wat meer huur kan betalen en dan beter andere woonruimte kan gaan zoeken, maar op mijn eenheid zijn de 30+ers behoorlijk werkloos en staan ze zelfs met 10 jaar inschrijving bij woningnet niet lang genoeg ingeschreven voor alternatieve woonruimte.
    Dus zou DUWO een alternatief moeten aanbieden, maar dat is er niet…
    Hoe kan DUWO dan verwachten dat de mensen zelf een alternatief zullen vinden?

  9. dierenvriend  | 8 juni 2010 om 11:37

    Als iemand z’n hond niet meer leuk vindt en langs de kant van de weg achterlaat (dus uit huis zet), is dat strafbaar en komt de dierenbescherming in actie..

    Komt de “mensenbescherming” in actie om de mensen met oud-contract te beschermen tegen DUWO?

  10. Toren C  | 8 juni 2010 om 13:05

    Het lijkt me niet meer dan normaal dat DUWO de bewoners de keuze geeft tussen een alternatief of een verhuisvergoeding.

    De mensen die het langste op Uilenstede wonen betalen ook de laagste huur. Door deze mensen uit te zetten kan DUWO veel meer huur innen van de nieuwe bewoners (op mijn eenheid is het verschil 60 euro). Een oprotpremie kan er dus makkelijk vanaf.

    Ik hoop zo dat DUWO kansloos is. Mooi dat de VBU juridisch ondersteunt; daar kun je tenminste wel op bouwen.

  11. andere Frank  | 9 juni 2010 om 13:46

    Denk dat een combinatie van factoren is dat Duwo ons eruit wil.

    Fijn dat ze zeggen dat Uilenstede voor studenten is, terwijl het officieel jongerenhuisvesting is. En ondertussen worden er nog steeds asielzoekers en dakloze jongeren geplaatst, niet dat daar iets mis mee is.

    Laten ze er een echte campus van maken en ons een fatsoenlijk aanbod doen, dan komt alles goed.

    en toren2, kennen wij elkaar niet?

  12. Frank  | 9 juni 2010 om 14:23

    De laagste huren voor de oudste bewoners?Wat is dat voor een sprookje?Zijn dat dan exact dezelfde kamers op jullie eenheid?

  13. Metro 51  | 9 juni 2010 om 21:11

    Ik las het verhaal vandaag nog in de metro:

    http://www.readmetro.com/show/en/Amsterdam/20100609/1/31/

    Verder ook op de site van de huurdersvereniging Duwoners:

    http://www.duwoners.nl/

  14. andere Frank  | 10 juni 2010 om 11:24

    een sprookje?

    bij bestaande contracten mag de huur elk jaar maar met een bepaald percentage stijgen.

    de huur die je voor een nieuw contract mag vragen is afhankelijk van het puntensysteem (hoe dat ook heet).

    aldus twee verschillende systemen die niet direct op dezelfde huur uitkomen

  15. Frank  | 10 juni 2010 om 15:38

    onredelijk en belachelijk.Juist omdat de meesten niet veel geld hebben.

  16. andere Frank  | 10 juni 2010 om 17:21

    ben je daar nu eindelijk ook achtergekomen?

  17. Bewoner  | 12 juni 2010 om 18:38

    Die verhuisvergoeding kan inderdaad betaald worden uit het feit dat de huur voor nieuwe bewoners veel hoger is. Ik vermoed dat DUWO ook centen kwijt is aan het onnodige juridische pad dat nu gevolgd wordt. Kon dat geld ook niet beter voor een verhuisvergoeding worden gebruikt?

  18. andere Frank  | 13 juni 2010 om 13:23

    zoveel kosten hoeven ze ook niet te maken. als de eerste groep goed uitpakt voor Duwo dan kunnen alle anderen beter eieren voor hun geld kiezen.

    en trouwens, de eerste ‘groep’ is niet zo groot omdat de meesten akkoord gingen met Duwo. lekker bang maken met een rechtszaak dus…

  19. Bewoner  | 13 juni 2010 om 18:31

    Dat klopt inderdaad.
    Hoewel de kans klein is dat Duwo de zaak wint is het effect van deze psychologische oorlogsvoering al groot.

   Laat een bericht achter

De volgende HTML codes zijn toegestaan  

<a href> <b> <code> <i> <strike> <strong>        |    BERICHT